دانشگاه تهران در ویرایش ژانویه نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» (رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۳ میلادی، با حفظ جایگاه نخست ملی، با جهش ۱۵ پله‌ای در رتبه جهانی نسبت به نتایج ویرایش یک سال گذشته، در رتبه ۲۹۳ جهان جای گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۸۰۵۵

به گزارش جام جم آنلاین از دانشگاه تهران، رتبه جهانی دانشگاه تهران در ویرایش ژانویه ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی وبومتریکس ۳۰۸ بود که پس از یک سال و بر اساس ویرایش جدید این نظام رتبه‌بندی (ویرایش ژانویه ۲۰۲۳) به ۲۹۳ رسیده است.

از آغاز انتشار رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها، حدود ۶ ماه قبل یعنی در ژوییه ۲۰۲۲ بود که دانشگاه تهران برای نخستین بار توانست در میان ۳۰۰ مؤسسه برتر جهان جای گیرد و پس از آن با تداوم بهبود رتبه خود در این نظام رتبه‌بندی، همچنان در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان باقی بماند.

نمودار | جهش دانشگاه تهران در نظام رتبه‌ بندی وبومتریکس


پس از دانشگاه تهران، به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تبریز، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی مشهد و فردوسی مشهد در رتبه‌های دوم تا دهم ملی قرار دارند.

پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌ بندی است. تأثیر (مشاهده‌پذیری)، دسترسی (شفافیت / باز بودن) و سرآمدی، سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌های آموزش عالی به کار می‌برد.

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی، در «سرآمدی» به دست آمده است که در آن در جایگاه ۲۰۳ جهان جای گرفته و خود را به قرارگیری در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا نزدیک کرده است. سنجه «سرآمدی» به دنبال سنجش مقاله‌های پراستناد یک مؤسسه است و ۴۰ درصد وزن در روش‌شناسی این نظام را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشترین رشد دانشگاه تهران در ویرایش ژانویه ۲۰۲۳ رتبه‌بندی وبومتریکس نسبت به ویرایش ژوییه ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی، در شاخص «دسترسی» اتفاق افتاده است که در این شاخص از رتبه ۴۴۱ به ۳۹۸ رسیده است. دانشگاه تهران در سنجه «تأثیر»، وضعیت ۱۹ رتبه نسبت به وضعیت ۶ ماه قبل خود ارتقا پیدا کرده است.

دانشگاه تهران طی یک و نیم سال اخیر از سه رشد متوالی در رتبه جهانی خود در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس برخوردار شده است.

نمودار | جهش دانشگاه تهران در نظام رتبه‌ بندی وبومتریکس


دانشگاه تهران همواره کوشیده است تا با پشتیبانی از دسترسی آزاد و حضور بیشتر در فضای برخط بتواند تأثیر بیشتری در جامعه بگذارد و دستاوردهای پژوهشی خود را از کانال‌های گوناگون به دست مخاطبان برساند.
نتایج آخرین رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس از طریق نشانی http://webometrics.info قابل مشاهده است.

بر اساس گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویۀ ۲۰۲۳ میلادی،دانشگاه هاروارد با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن دانشگاه های استنفورد، ام آی تی، کالیفرنیا برکلی، آکسفورد، میشیگان، واشنگتن، کورنل، کلمبیا و جانز هاپکینز به ترتیب در جایگاه دوم تا دهم ایستاده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها